کد مطلب:234522 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:128

بیان سلسله سند و انتساب این رساله طلائی به حضرت امام رضا
نقل این رساله از حضرت رضا علیه السلام به تواتر رسیده است و ما (دكتر زینی) این رساله را توسط حسن بن محمد بن جمهور به دست آوردیم كه می گفت از پدرش (محمد بن جمهور عمی) به وی رسیده ولی گاهی هم می گفت از جدش كه در كتاب رجال بنام (محمد بن جمهور) معروف بوده بوی رسیده است كه او هم از تمیمی بصری نقل كرده است.

تمیمی بصری هم از پسر عمش، كه معاصر حضرت امام رضا علیه السلام بوده نقل كرده است روایت شده كه تمیم بصری، چندین كتاب تألیف كرده كه عبارتند از:

1 - كتاب ادب علم عربی

2 - كتاب صاحب الزمان (عج)



[ صفحه 142]



3- كتاب وقت ظهور صاحب الزمان (عج)

4 - «كتاب حاضر» رساله ذهبی از حضرت امام رضا علیه السلام

و تمیم بصری بیش از 90 سال عمر كرده است و در كتابخانه آیت الله عسكری در سامره نسخه خطی این رساله بوده كه از ابی محمد حسن بن محمد نوفلی روایت شده است.

این شخص، حسن بن فضل بن یعقوب بن سعید بن نوفل بن حرث بن عبدالمطلب می باشد كه نجاشی درباره او می گوید: شخصی عالم، جلیل القدر و مورد اعتماد است كه از حضرت رضا علیه السلام نسخه ی رساله را، روایت كرده و همچنین از ابی عبداله و از ابوالحسن (موسی) الخ.

مجلسی در جلد 14 بحار صفحه 567، پس از پایان شرح این رساله می نویسد، ابومحمد بن قمی گفت وقتی این رساله از جانب امام رضا علیه السلام به مأمون رسید آن را خواند و شاد شد و دستور داد آن را با آب طلا نوشتند و نامش را «رساله مذهبی» و در بعضی نسخ «رساله ذهبیه» گذاردند الخ.

این رساله درباره علوم دینی با اصول و فروع آن نوشته نشده كه متعرض مسائل مورد اختلاف مسلمانان باشد یا این كه درباره موضوع خارق العاده ای نوشته نشده تا بتوان در نسبت آن به امام علیه السلام شك كرد.

چنان كه قبلا ملاحظه كردید، حضرت در مجلس مأمون فرمود: در نزد من از طب چیزی است كه من شخصا آن را تجربه كرده به صحتش



[ صفحه 143]



مطمئن شده ام آن هم به مرور زمان، این رساله شامل چیزی است كه نباید انسان به آن ها جاهل باشد و اگر آنها را ترك كند عذرش پذیرفته نیست و این مسئله را حضرت با جواب خود به مأمون تأكید فرموده، كه گفت از مسائلی است كه من از دیگران شنیده ام و خودم آزمایش كرده ام.

چنان كه در مقدمه ماههای رومی فرموده كیفیت حفظ بهداشت از قول قدماء كه بعد هم به قول ائمه برمی گردیم.

پس همه این مطالب نشان می دهد كه این رساله از نظر امام علیه السلام مجموعه تجارب شخصی ایشان به اضافه آنچه كه از پدرانش شنیده و از گفته های قدماء استنباط نموده است می باشد.